De Wet BRP bepaalt dat ouders, verzorgers en voogden de verhuizing van minderjarigen mogen doorgeven. Dit staat in zekere zin los van het gezag: een ouder zonder gezag heeft het recht om een verhuizing door te geven voor zijn of haar kind. Maar, is dat niet gek? En zorgt dit niet voor veel verwarring en mogelijke problemen?
Gelukkig is het niet dagelijks aan de orde, maar veel ambtenaren Burgerzaken hebben er ongetwijfeld ervaring mee: jojo-kinderen. Vaak gaat het om gescheiden ouders die, ongeacht het echtscheidingsconvenant, het kind (of kinderen) op hun eigen adres ingeschreven willen hebben. Dit kan financiële en emotionele motieven hebben voor de ouders. Door de mogelijkheid om zonder toestemming van alle gezaghebbers de aangifte te doen, zoals bij reisdocumenten heel normaal is, kan het voorkomen dat het kind administratief over en weer wordt verhuisd tussen de adressen van vader en moeder. Vanaf hoeveel verhuisbewegingen binnen welke periode noem je een kind een jojo-kind? Zijn dat 2 verhuisbewegingen? Van ouder 1 naar ouder 2 en vanuit daar weer terug naar ouder 1, alles binnen ongeveer twee maanden tijd? En hoe reageer je hier als gemeente goed op?
De Wet geeft je als ambtenaar altijd de mogelijkheid om aanvullende documenten te vragen met betrekking tot de registratie van gegevens in de Basisregistratie Personen. Dat telt dus ook voor het registreren van de adresgegevens van minderjarigen. Bij veel gemeenten gebeurt dit al: denk aan de verklaring hoofdbewoner (niet verplicht, vaak gevraagd) of aan een huur- of koopovereenkomst. Dat is niet gek om te vragen en wordt gedaan met de vrijheid die de Wet BRP ons biedt. Waarom kiezen veel gemeenten hier niet voor bij de verhuizing van minderjarigen?
Wanneer je het medewerkers van afdelingen Burgerzaken vraagt zijn de meningen zeer verschillend. Wat vaker terugkomt is de vraag waarom we van de uitzondering een regel maken - vooral omdat het vrij makkelijk te 'ontdekken' is wanneer een kind over en weer wordt verhuisd. Ouders hebben nu eenmaal het recht om de verhuizing voor hun kind door te geven en als er iets niet klopt, dan komt het toch wel terecht bij adresonderzoek. Hier zit absoluut een waarheid in. Maar zit deze waarheid eigenlijk niet altijd in het werk dat we doen bij Burgerzaken? De kwaliteit van de Basisregistratie Personen gaat altijd om het filteren van de uitzonderingen en hier adequaat op reageren. Dat is óók zo bij het doorgeven van verhuizingen. De meerderheid van de verhuizingen klopt, dat zijn mensen die echt verhuizen en woonachtig zijn op het adres waar zij ingeschreven staan. Dat betekent dat frauduleuze aangiften in de minderheid zijn. Maar dat maakt adresonderzoek en de kwaliteit van de registratie niet minder belangrijk! We willen toch dubbelchecken of de inschrijving correct is. Bijvoorbeeld met een verklaring van de hoofdbewoner of een huurovereenkomst.
Deze gemeente heeft beleidsregels geschreven met betrekking tot het doorgeven van de verhuizing van minderjarigen. Het volgende artikel is over "Jojo-kinderen" opgenomen:
Dit lijkt een prima oplossing. Uit navraag bij een medewerker van gemeente Nijmegen blijkt dat in de praktijk de toestemming van de andere ouder ook echt gevraagd wordt. Maar niet alle ouders vinden het blijkbaar even fijn dat de toestemming een vereiste is, maar dat is ook ergens wel logisch. Uiteindelijk doen ze wel wat er van ze gevraagd wordt.
Bij Publiek & Burger denken wij dat deze toestemming voor duidelijkheid zorgt. Als beide ouders het eens zijn met de inschrijving van het kind is dat voor iedereen duidelijk: voor de gemeente voor de adreskwaliteit, voor de belastingdienst in verband met de toeslagen en voor beide ouders. Ideaal, toch? Geen twijfel over mogelijk. Daarnaast lijkt het er soms op dat ouders de inschrijving van het kind (en bijbehorende financiële en emotionele consequenties daarvan) gebruiken om elkaar te 'pesten'. Een naar woord die wellicht niet genuanceerd genoeg is om de situatie daadwerkelijk uit te drukken. Maar het heeft zeker niet altijd te maken met het juist registeren van de adresgegevens.
Dus: regel die toestemming gewoon! Doe zoals Nijmegen en zorg voor duidelijkheid.
Alle rechten voorbehouden | Publiek en Burger | KVK: 91740487