Mariëlle van der Made

Contact

Manager | Adviseur

Specialist Burgerzaken


Persoonlijk profiel

Ik ben een enthousiaste manager en adviseur met een bijzondere passie voor het vak Burger- en Publiekszaken.

Het grootste plezier haal ik uit het zien groeien van mensen, zowel persoonlijk als in hun werk. Daarom zorg ik graag dat mensen het zélf leren doen. Dit kan door het schrijven van (kritische)adviesrapporten, door middel van coaching of inhoudelijke opleidingen. Leren geeft kennis en kennis geeft vertrouwen - zo ontwikkel je zelfstandige en kundige medewerkers.

Expertisegebieden
  • Teamontwikkeling- en aansturing
  • Opleidingsontwikkeling
  • Doceren / didactiek
  • Burgerzaken inhoudelijk:
  • Basisregistratie Personen
  • Personen- en familierecht
  • Internationaal Privaatrecht
  • Algemene Wet Bestuursrecht
  • Beleid; uitvoering en ontwikkeling
  • Burgerlijke Stand
  • Identiteitsmanagement en controle
  • Documentcontrole
  • Adreskwaliteit


Contactinformatie

Plaats: Breda

E-mail: info@publiekenburger.nl

Telefoon: 06 52119188


Ervaring

  • Gemeente Meierijstad

    Adviseur Publiekszaken

    oktober 2023 - heden


    Na een fusie in 2017 loopt het team Burgerzaken in Meierijstad tegen verschillende problemen aan. Mij is gevraagd om aandacht te besteden aan de kwaliteit en werkprocessen in het team om op die manier structuur en houvast aan te bieden in de uitvoering van de werkzaamheden. 


    Bij Meierijstad bestaat het team Burgerzaken uit 3 profielen: 1) Document en Verzoeken, 2) Medewerker Burgerzaken en 3) Beleid & Kwaliteit. In mijn werk heb ik vooral mijn focus gelegd op profiel 3; omdat zij uiteindelijk de sturing en kwaliteit van de afdeling duurzaam moeten borgen. Samen hebben we gekeken naar de onderverdeling van de taakvelden en de onderlinge samenwerking. Hoe kan je ieder het best in zijn kracht zetten? 


    Samen hebben we verschillende werkprocessen opgetuigd en de werkzaamheden per dienst in de roostering flink aangescherpt om duidelijkheid te creëren voor de dagelijkse uitvoering en aanwezigheid van profiel 1 en 2. 


    In mijn rol bij Meierijstad heb ik ook veel aandacht besteed aan persoonlijke coaching. In verschillende sessies heb ik een aantal collega’s begeleid bij hun rol in de groep, hun plek op de afdeling en inzicht in het eigen handelen (feedback & reflectie). 


  • Wyzer Academie

    Manager Publiekszaken & Bedrijfsvoering

    Januari 2022 - heden


    In januari 2022 is de Even Werkt! Academie samengevoegd met de Wyzer Academie, na de overname van Even Werkt! door Wyzer in 2021. De Wyzer Academie biedt opleidingen en programma's aan binnen elk domein van de lokale overheid; voornamelijk gericht op gemeenten. 


    Hier heb ik de tak Publiekszaken verder uitgebreid met specialistenprogramma's, interne opleidingstrajecten maar ook grote trajecten bij verschillende gemeenten, waaronder gemeente Nijmegen en HLT-samen. 


    Naast de tak Publiekszaken heb ik de tak bedrijfsvoering opgezet binnen de Wyzer Academie. Voor het domein bedrijfsvoering was er al langer een wens om verschillende traineeships en opleidingsprogramma's te ontwikkelen en implementeren. Op het moment dat ik startte met deze vraag, september 2022, was er nog geen programma beschikbaar voor medewerkers binnen het domein Bedrijfsvoering. Momenteel loopt er één succesvol traineeship communicatie. Daarbij starten we in september met nog een groep binnen het traineeship communicatie en starten we met een eerste groep in ons traineeship Medewerker HR. 


    Relevante vaardigheden die ik toegepast heb in deze functie:

    • Aansturing van docenten en opleidingsadviseurs
    • Opzetten ontwikkel- en leerprogramma's
    • Afspraken maken met verschillende afnemers en leveranciers
    • Budgetten monitoren 
    • Kwaliteitsbeheer 
  • Even Werkt! Academie

    Manager Even Werkt! Academie

    april 2020 - januari 2022


    In 2020 veranderde de hele wereld vrij plotseling. Alles moest anders dan we gewend waren. Fysieke opleidingen waren geen optie meer. Dat is het moment geweest dat ik de Even Werkt! Academie in zijn huidige vorm opgezet heb. Dit is begonnen met de ontwikkeling van e-learning modules voor onze eigen organisatie; om er zo voor te zorgen dat gedetacheerde collega's van Even Werkt! toch opgeleid en actueel in hun kennis zouden blijven. 


    In de loop van de tijd heb ik de Even Werkt! Academie verder uitgebreid naar een Academie waarin Even Werkt! al tientallen trainees heeft opgeleid en begeleid naar een carrière binnen Burgerzaken. Daarnaast ben ik met de Academie ook extern gegaan. Vanuit mijn ervaring bij verschillende gemeenten, en de ervaring van deze gemeenten met mij, heb ik eerst op specifiek verzoek ook bij deze gemeenten opleidingen verzorgd. Uiteindelijk heeft dit zich ontwikkeld naar een volledig aanbod voor zowel gemeenten als onze interne collega's. 


    Hoewel ik de volledige diplomalijnen van de NVVB ontwikkeld heb, is de specialisatie van de Even Werkt! Academie altijd maatwerk geweest. Vanuit mijn adviseursrol ben ik altijd gegaan voor een passende oplossing per gemeente, omdat een team van 5 medewerkers nu eenmaal iets anders nodig heeft dan een team van 50 medewerkers. 


    Relevante vaardigheden die ik heb toegepast in deze functie:


    • Opzetten leer- en ontwikkeltrajecten
    • Ontwikkelen e-learning en ander lesmateriaal
    • Opzetten functieprofielen en daarbij benodigde kennis en vaardigheden
    • Maatwerkoplossingen voor verschillende gemeenten
  • Gemeente Wageningen

    Adviestraject Fit for the Future

    2021


    Gemeente Wageningen heeft bij Even Werkt! het adviestraject "Fit for the Future" doorlopen. Door een wisseling in medewerkers bij Even Werkt! hebben de adviseurs die in eerste instantie aangesteld waren voor dit project het niet af kunnen ronden. 


    In juni 2021 heb ik het traject overgenomen en verder gebouwd op wat er al was. Er waren 2 sessies geweest waarin een werkstijlanalyse is gedaan en de medewerkers van gemeente Wageningen hebben een kennisscan gedaan bij de NVVB. 


    Voor het opstellen van het advies heb ik een driedeling gemaakt van het onderzoek en het rapport:

    1. Externe analyse
    2. Interne Analyse
    3. Conclusies en aanbevelingen

    De interne analyse heb ik uitgevoerd met behulp van de kennisscan en werkstijlanalyse. Maar om een compleet beeld te krijgen heb ik meerdere sessies gehad om het team van gemeente Wageningen echt te leren kennen. In die sessies hebben we ook werkprocessen besproken en gekeken waar zaken efficiënter kunnen, maar ook naar wat zij denken dat de toekomst van Burgerzaken brengt en hoe zij hier een bijdrage aan kunnen leveren. Ook is er een formatieberekening gemaakt door mijn collega Brendan van Spijk (afgestuurd technisch bedrijfskundige) en is dit afgezet tegen de verwachtingen van komende jaren. 


    Voor de externe analyse heb ik gekeken naar maatschappelijke ontwikkelingen, aankomende veranderingen in wetgeving, moderniseringen in de Burgerlijke Stand en verwachte/mogelijke wijzigingen in het vakgebied. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van verschillende artikelen van bijvoorbeeld de RvIG en de zomerbijeenkomsten van BZK. 


    Dit alles heeft geresulteerd in een adviesrapport waar ik persoonlijk erg trots op ben. 


    Heb je vragen over mijn aanpak of de resultaten? Neem dan gerust contact met mij op!

  • Gemeente Oss

    Kwaliteitsadviseur

    januari 2020 - september 2020


    Bij gemeente Oss ben ik werkzaam geweest als managementadviseur. Hierin ligt voor mij de focus op dienstverlening, (her)inrichten van processen, implementatie van systemen en werkwijzen, verzamelen en analyseren van gegevens en het opstellen van managementrapportages.


    Bij het uitvoeren van al deze werkzaamheden ben ik continu een gedegen gesprekspartner voor het management, met een open en onderzoekende houding. Daarbij schroom ik niet kritisch naar de huidige processen te kijken en verandervoorstellen te doen. 


    Het is belangrijk om alle medewerkers mee te krijgen als er veranderingen in processen of programma’s op een duurzame manier doorgevoerd moeten worden. Daarom zoek ik verbinding en spreek ik de intrinsieke motivatie van de medewerkers aan. Een kwaliteit van mij die ondertussen ook aangesproken is door de VNG, waar ik in de ontwerpfase van de omnichannelstrategie bouwsteen 8 heb mogen uitwerken: mindset.


    Relevante vaardigheden die ik toegepast heb in deze functie zijn:


    • Rapporteren richting directie
    • Verbetering werkprocessen
    • Kwaliteitsbeheer
    • Onderzoek roosterprogramma en implementatie 
    • Ondersteuning uitvoering DPIA
    • Kosten- baten analyse inzet op Adreskwaliteit
  • Gemeente Hoeksche Waard

    Specialist Publiekszaken

    Januari 2019 - januari 2020


    Sinds januari 2019 zijn vijf verschillende gemeenten samengevoegd tot één gemeente Hoeksche Waard. Als specialist Publiekszaken heb ik mij hier gefocust op het opzetten van werkprocessen en de harmonisatie van werkstijlen, samen met het uitvoeren van specialistische werkzaamheden. Denk hierbij aan eerste vestigingen, controle brondocumenten, complexe mutaties, de kwaliteitsmonitor, zelfevaluatie, adresonderzoek, beoordelen briefadres, opstellen akten burgerlijke stand, toepassen IPR enzovoort. 


    Naast deze werkzaamheden heb ik mij verdiept in wijzigende wet- en regelgeving en de implementatie hiervan in de dagelijkse werkzaamheden. Zo is er een onderzoek uitgevoerd naar de connectie en scheidingslijnen van de AVG en de Wet BRP en is hier vervolgens een cursus privacybescherming voor verzorgd. 

  • Even Werkt!

    Interim medewerker Burgerzaken

    mei 2017 - januari 2020


    Via Even Werkt! heb ik verschillende interim opdrachten gehad als medewerker Burgerzaken. Onder andere bij gemeente Krimpen aan den IJssel waar ik als allround medewerker Burgerzaken verschillende taken heb uitgevoerd op de afdeling; mijn werk lag voornamelijk in de frontoffice maar ik hield me ook deels bezig met adreskwaliteit en het aannemen van vestigingsdossiers. 


    Ook heb ik bij gemeente Hardinxveld-Giessendam een leuke interim rol in de frontoffice gehad, waarbij de standaard frontoffice producten behandeld werden, zoals: paspoorten, rijbewijzen, identiteitskaarten, uittreksels BRP, verhuizingen enzovoort. 



  • Gemeente Breda

    Stage & medewerker RNI + RAAS

    Juni 2015 - mei 2017


    Bij gemeente Breda ben ik mijn carrière binnen het mooie vak Burgerzaken gestart. Vanuit mijn opleiding ben ik opzoek gegaan naar een stageadres en die vond ik op de afdeling Publieksservice van gemeente Breda. In September 2015 startte ik daar met mijn stage, maar in de maanden ervoor kon ik al aan de slag als medewerkers aan de afhaalbalie. Dat heb ik fulltime gedaan van juni tot september. 


    In september startte ik met mijn stage, waar de focus lag op bepaalde backoffice werkzaamheden met de specialisatie op Gegevensverstrekking. Als studie opdracht heb ik een nieuwe werkbeschrijving gemaakt onder begeleiding van Laura Tolenaars- Broos (coördinator). 


    Na de afronding van mijn opleiding en stage in 2016 ben ik nog een jaar in dienst gebleven bij gemeente Breda en heb ik mijzelf in een erg fijn team mogen ontwikkelen naar medewerker RNI en RAAS. 


Download mijn CV in pdf format


Wat ik voor jouw team kan doen

Als ervaren adviseur, specialist Burgerzaken én manager kan ik jouw team helpen met zelfvertrouwen en zelfstandigheid het beste uit zichzelf te halen. Ik zet in op groei, ontwikkeling en opleiding. Leren geeft kennis en kennis geeft vertrouwen.

Teamontwikkeling

Zelfstandig

Zelfvertrouwen

Kwaliteit

Neem contact op voor meer informatie

Contact Us